
„`html
Brak operatorów kontroli bezpieczeństwa na polskich lotniskach
W listopadzie serwis wnp.pl poinformował o niedoborze operatorów kontroli bezpieczeństwa na polskich lotniskach. Sytuacja ta boleśnie dotknęła pasażerów Ryanaira w dniu 12 listopada, gdy samolot z Pyrzowic do Dortmundu odleciał bez 42 osób. Mimo że podróżni pojawili się o wymaganej godzinie, utknęli w długiej kolejce do kontroli bezpieczeństwa.
Przyczyny braku operatorów
Przedstawiciele zarządzający polskimi lotniskami wskazują, że deficyt pracowników wiąże się z koniecznością posiadania przez kandydatów licencji ochrony oraz przejścia trudnego egzaminu teoretycznego i uzyskania pozwolenia na broń.
Planowane złagodzenie przepisów
Wiceminister infrastruktury zapowiedział złagodzenie przepisów dotyczących dostępności zawodu operatora kontroli bezpieczeństwa. Istotą zmian ma być zwiększenie liczby dostępnych kandydatów przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu ochrony lotniska. Wstępne konsultacje z MSWiA miały pozytywne reakcje.
Reakcje portów lotniczych
Rzeczniczka prasowa Polskich Portów Lotniczych S.A., Anna Dermont, pozytywnie oceniła deklaracje wiceministra, wskazując, że zmiana przepisów ułatwi funkcjonowanie polskich lotnisk. Podkreśliła, że nie wszyscy pracownicy ochrony biorą udział w zadaniach wymagających pozwolenia na broń palną.
Zatrudnienie i wynagrodzenie operatorów
W Gdańsku wszyscy pracownicy kontroli bezpieczeństwa są zatrudnieni bezpośrednio przez Port Lotniczy, bez korzystania z firm zewnętrznych. W Bydgoszczy zadania te są realizowane przez Służbę Ochrony Lotniska (SOL), a wynagrodzenie uzależnione jest od stanowiska i opatrzone licznymi dodatkami. Brak jednak dokładnych informacji o zarobkach.
Wynagrodzenia w SOL
Z danych serwisu praca.pl wynika, że w 2023 roku średnie wynagrodzenie brutto pracownika SOL wynosiło 5462 zł, co daje 4053 zł netto.
Doświadczenia byłych operatorów
Były operator kontroli bezpieczeństwa na lotnisku Chopina, Krzysztof (imię zmienione), przyznaje, że praca ta jest trudna, stresująca i często niedoceniana. Wskazuje na trudność egzaminu, który wielu kandydatów nie przechodzi. Zaznacza, że istotna rola operatorów polega na utrzymaniu bezpieczeństwa lotów poprzez nadzór nad przewożonymi przedmiotami.
„`