
„`html
Główne kierunki rozwoju Orlen Kolej w 2024 roku
Orlen Kolej, będąca częścią grupy Orlen, zaplanowała w 2024 roku realizację czterech kluczowych zadań: utworzenie centrum kompetencji kolejowych w ramach grupy, modernizację floty lokomotyw, rozwinięcie przewozów obsługujących koncern oraz transport intermodalny. Osiągnięcie ostatniego celu może jednak napotkać trudności, ponieważ obecnie nie są przewidziane nowe inwestycje w tej dziedzinie.
Struktura przewozów w Orlen Kolej
W strukturze przewozów realizowanych przez Orlen Kolej dominują krajowe połączenia. Przewozy intermodalne nie zajmują znaczącej pozycji w całkowitym wolumenie transportu wykonywanego przez spółkę. Orlen Kolej skupia się głównie na kompleksowej obsłudze kolejowej firm wchodzących w skład grupy. Wolumen przewozów w obecnym roku utrzymuje się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
- Na bieżąco zawierane są nowe kontrakty.
- Świadczone są usługi także na rzecz klientów zewnętrznych.
- Realizowane przewozy opierają się o posiadane zasoby i kompetencje.
W ostatnim czasie spółka uruchomiła nowe linie na trasach Polska–Holandia oraz Polska–Niemcy. Główna część działalności nadal koncentruje się jednak na przewozach krajowych. W szczególności zauważalna jest stabilizacja połączeń z i do portów w Trójmieście.
Perspektywy przewozów międzynarodowych
Wraz z poprawą sytuacji na rynkach międzynarodowych Orlen Kolej oczekuje zwiększonej liczby przewozów z Małaszewicz — terminala przy granicy z Białorusią — do terminali w Niemczech. Intensyfikacja działań w tym zakresie zależy jednak od globalnych warunków gospodarczych.
Wyniki finansowe i otoczenie rynkowe
W 2023 roku zarówno przychody, jak i zysk netto Orlen Kolej uległy spadkowi w porównaniu do roku poprzedniego. Firma osiągnęła przychód w wysokości 1,28 mld zł oraz zysk netto na poziomie 100,5 mln zł, co stanowi obniżkę odpowiednio o 14% i 22% w porównaniu do roku 2022. Spadek wyników finansowych był między innymi efektem rosnących kosztów zarządu i sprzedaży.
Zmiany na rynku przewozów intermodalnych
Zdaniem Orlen Kolej, wzrost udziału przewozów intermodalnych w Polsce w pierwszym kwartale tego roku wynika głównie z niższych wolumenów w innych segmentach rynku. Na transport intermodalny aktualnie wpływają takie czynniki jak konflikt zbrojny w Ukrainie, napięcia gospodarcze pomiędzy USA a Chinami oraz wzmożone działania mające na celu ochronę rynku Unii Europejskiej. Eksperci oczekują, że istotne zmiany dla transportu intermodalnego mogą nadejść dopiero po 2030 roku.
- Konflikty polityczne i gospodarcze wpływają na globalne przewozy.
- Stabilność przewozów zależy od sytuacji na rynkach międzynarodowych.
- Największe zmiany w transporcie intermodalnym prognozowane są po 2030 roku.
„`