„`html
Wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu do spraw CPK, Maciej Lasek, zaznaczył podczas branżowej konferencji „North America/Central Europe Airport Issues” w Warszawie, że data oddania Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2032 roku nie jest gwarantowana w stu procentach. Podkreślił, że na drodze realizacji inwestycji mogą pojawić się nieprzewidziane trudności, które mogą wpłynąć na dotrzymanie harmonogramu.
Planowany harmonogram inwestycji
Maciej Lasek utrzymał, że obecne założenia przewidują uruchomienie CPK oraz pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią w 2032 roku. Jednak, jak stwierdził, konieczne jest przygotowanie się na różne scenariusze. Jako osoba odpowiedzialna za projekt, regularnie rozważa mniej optymistyczne warianty, co według niego stanowi niezbędny element kontroli nad inwestycją – zarówno pod względem budżetu, jak i czasu realizacji.
Zgodnie z harmonogramem, budowa Lotniska CPK na terenach gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku przewidywane jest uzyskanie kluczowych certyfikacji, a w 2032 roku – oddanie portu do użytku wraz z otwarciem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt przedsięwzięcia do 2032 roku to 131,7 miliarda złotych.
Charakterystyka projektu CPK
Centralny Port Komunikacyjny to planowane wielozadaniowe centrum transportowe zlokalizowane pomiędzy Warszawą a Łodzią. W jego skład wchodzić będą zarówno nowoczesny port lotniczy, jak i system Kolei Dużych Prędkości. Lotnisko zostało zaprojektowane do początkowej obsługi 34 milionów pasażerów rocznie z możliwością dalszej, elastycznej rozbudowy zależnie od potrzeb rynku.
- Centralne położenie między Warszawą a Łodzią
- Początkowa przepustowość: 34 mln pasażerów rocznie
- Elastyczna infrastruktura umożliwiająca dalszy rozwój
- Powiązanie z systemem Kolei Dużych Prędkości
Inicjatywy ustawodawcze dotyczące CPK
Pod koniec maja doszło do podpisania przez ówczesnego kandydata na prezydenta Karola Nawrockiego listy sześciu postulatów stowarzyszenia popierającego realizację CPK. Wśród nich znalazł się m.in. apel o prezydencki projekt ustawy, który zobowiązywałby władze do zrealizowania inwestycji związanych z lotniskiem i infrastrukturą kolejową w możliwie najkrótszym czasie oraz w pierwotnie planowanym zakresie.
Najważniejsze postulaty środowisk wspierających projekt:
- Realizacja budowy CPK bez opóźnień
- Uwzględnienie pełnego zakresu inwestycji, łącznie z komponentem kolejowym
- Wprowadzenie prezydenckiego projektu ustawy wspierającej przedsięwzięcie
- Zachowanie pierwotnego kształtu projektu
Karol Nawrocki, który po wyborach objął urząd prezydenta, podkreślał swoje poparcie dla tej inwestycji już podczas kampanii wyborczej. Wskazywał także na rolę lidera, jaką zamierza odgrywać w realizacji rozwojowych celów Polski, a projekt CPK określił jako kluczowy dla rozwoju kraju.
Proces legislacyjny ustawy o CPK
Projekt ustawy, będący inicjatywą prezydencką, został zaprezentowany po zaprzysiężeniu nowego prezydenta, a następnie skierowany do Sejmu. Podczas posiedzenia pod koniec września posłowie odrzucili wniosek o zakończenie prac nad ustawą na tym etapie, co oznacza kontynuację procedury legislacyjnej i dalsze prace w komisji.
„`
