
„`html
Polacy o dostępności alkoholu w kraju
Według najnowszego sondażu, aż 68,6% ankietowanych uznaje, że napoje alkoholowe są w Polsce zbyt łatwo dostępne. Tylko nieco ponad jedna piąta respondentów miała odmienne zdanie na ten temat.
Wyniki badania dotyczącego dostępności alkoholu
Uczestnikom ankiety zadano pytanie dotyczące tego, czy ich zdaniem alkohol w naszym kraju jest za łatwo osiągalny. Wyniki wskazują na zdecydowaną przewagę opinii potwierdzających taki stan:
- 41,5% respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”,
- 27,1% wybrało odpowiedź „raczej tak”,
- 21,4% uznało, że „raczej nie” alkohol jest za łatwo dostępny,
- 2,9% zadeklarowało „zdecydowanie nie”,
- 7,1% osób nie miało wyrobionej opinii na ten temat.
Zróżnicowanie opinii w grupach wiekowych
Najwięcej osób dostrzegających łatwość w zdobyciu alkoholu znajduje się w grupie wiekowej 50–59 lat – stanowili oni aż 85% ankietowanych w tej kategorii. Wśród młodszych respondentów, tj. w przedziale 18–29 lat, tylko 45% podzielało to przekonanie.
Wpływ preferencji politycznych na ocenę dostępności alkoholu
Analiza wyników pokazuje, że postrzeganie dostępności alkoholu w Polsce jest także związane z sympatiami politycznymi. Najczęściej przekonanie o zbyt łatwym dostępie do napojów procentowych wyrażali zwolennicy Koalicji Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości. Z kolei najmniej osób z taką opinią występowało wśród wyborców Konfederacji.
Liczba sklepów i możliwości zakupowe
Pod koniec 2023 roku przeciętnie na jeden sklep oferujący alkohol w Polsce przypadało 303 mieszkańców. Statystycznie, za średnie wynagrodzenie można było nabyć 2103 butelki piwa, 313 butelek wina lub 238 butelek wódki – to najwyższy poziom dostępności w historii.
- Sondaż przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1073 osób.
- Badanie realizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI) pod koniec września bieżącego roku.
„`