
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ramach decyzji, od której znany producent komputerów może jeszcze odwołać się do sądu, nakazał wprowadzenie zmian, które nie będą ograniczać konkurencyjności.
Ponadto firma Dell musi wprowadzić nowe zasady sprzedaży. W trakcie postępowania, które Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził wobec firmy Dell, udało się doszukać nieprawidłowości.
Istniało podejrzenie dotyczące porozumień zawartych z dystrybutorami oraz autoryzowanymi sprzedawcami, które mogły dotyczyć również działań związanych z zamówieniami publicznymi.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, stwierdził, że choć rozumie zasady sprzedaży w firmie Dell, to ona musi wprowadzić zmiany, których celem jest respektowanie konkurencji.
Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Della, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców.
Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich. Dell ma sześć miesięcy na wprowadzenie zmian wymaganych przez UOKiK.
Wśród nich jest dopuszczenie wielu autoryzowanych sprzedawców oraz udzielanie rabatów, co ma odbywać się na przejrzystych zasadach. UOKiK ukarał Della kwotą 6 mln złotych.
Ponadto Tomasz Chróstny nałożył na firmę Dell grzywnę. Co ciekawe, grzywna została wymierzona przeciwko spółce za działanie, które odbyło się w trakcie prowadzenia postępowania.
UOKiK twierdzi, że został wprowadzony w tym czasie w błąd aż trzykrotnie i dotyczyło to wybranych przedsiębiorców. UOKiK nakazał Dellowi również wprowadzenie modyfikacji do istniejących globalnych systemów informatycznych.
Ponadto firma ma informować prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o dokonanych zmianach, które są oczekiwane po zakończeniu postępowania.