„`html
Prognozy zysków linii lotniczych na rok 2025
Miedzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA) przewiduje, że zyski linii lotniczych w 2025 roku osiągną 36,6 miliarda dolarów, w porównaniu do 31,5 miliarda dolarów prognozowanych na bieżący rok. Liczba pasażerów podróżujących samolotami ma osiągnąć 5,2 miliarda, co stanowi nowy rekord, a średnia cena biletu ma sięgnąć 380 dolarów.
Wpływ niższych cen ropy naftowej
IATA podkreśla, że spadek cen ropy naftowej i wynoszące z tego korzyści w postaci obniżonych kosztów paliwa są kluczowym czynnikiem poprawy perspektyw dla linii lotniczych w 2025 roku. Przewoznicy jednak muszą zmierzyć się z wyzwaniami takimi jak kontrola kosztów, inwestycje w dekarbonizację oraz problemy z łańcuchem dostaw.
Przewidywania dotyczące liczby pasażerów i lotów
W 2025 roku przewiduje się, że samolotami podróżować będzie 5,2 miliarda pasażerów, co oznacza wzrost o 6,7% w porównaniu do 2024 roku. Po raz pierwszy liczba podróżnych przekroczy pięć miliardów, a liczba lotów wyniesie 40 milionów, co przyczyni się do tworzenia miejsc pracy na całym świecie, m.in. w branży hotelarskiej.
Przychody i wydatki linii lotniczych
Według IATA, całkowite przychody branży lotniczej w 2025 roku osiągną ponad 1,007 biliona dolarów, co oznacza wzrost o 4,4% w stosunku do 2024 roku. Po raz pierwszy w historii przychody przekroczą 1 bilion dolarów. Z drugiej strony, wydatki branży mają wzrosnąć o 4% do 940 miliardów dolarów.
Koszty pracy i paliwa
Koszty pracy stanowią największy koszt pozapaliwowy dla linii lotniczych, przewiduje się, że w 2025 roku wyniosą one 253 miliardy dolarów, co oznacza wzrost o 7,6% w porównaniu do 2024 roku. Cena paliwa lotniczego, wynosząca średnio 87 dolarów za baryłkę, stanowić będzie 26,4% wszystkich kosztów operacyjnych w 2025 roku.
Zagrożenia geopolityczne i gospodarcze
IATA wskazuje na niepewność geopolityczną i gospodarczą jako główne zagrożenia dla przyszłości branży lotniczej. W szczególności, konflikty takie jak wojna rosyjsko-ukraińska oraz napięcia na Bliskim Wschodzie mogą mieć negatywny wpływ na przewozy lotnicze.
Zmiany w administracji USA mogą również wpłynąć na popyt na transport lotniczy. Cła i wojny handlowe mogą osłabić ten popyt, choć ewentualna liberalizacja biznesu mogłaby przynieść korzyści dla branży lotniczej.
IATA przewiduje poprawę wyników finansowych w 2025 roku we wszystkich regionach, chociaż zyskowność będzie różna w zależności od przewoźnika i regionu.
„`